Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik
17 Ekim 2014 Cuma 10:05 tarihinde yayınlandıTIBBİ DOKÜMANTASYON VE SEKRETERLİK PROGRAMI
Programın Amacı ve Tanıtımı
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik Programı, sağlık kurum ve kuruluşlarında, tıp ve sağlık teknolojisinin çeşitli dallarında yapılan bilimsel araştırmalarda elde edilen sonuçların derlenmesi, düzenlenmesi ve araştırmacıların hizmetine sunulması konularında ihtiyaç duyulan Tıbbi Sekreter ihtiyacını yetiştirmektedir.
Tıbbi sekreter, tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik alanında önlisans eğitimi verilen yüksekokullardan mezun; hastanın sağlık kuruluşuna gelişinden taburcu oluncaya kadar geçen süreçte hastaya ait tıbbi kayıtları tutan, arşivleyen, hastalıkların uluslararası sınıflandırma sistemine göre kodlama işlemlerini yapan ayrıca idari ve tıbbi ünitelerin haberleşme ve yazışma işlerini yapan sağlık meslek mensubudur.
Tıbbi Sekreterin başlıca görevleri şunlardır:
- Hastalara tıbbi hizmetlerin ve hastanenin işleyişi konularında bilgi vererek halkla ilişkiler görevlerini yürütmek,
- Tıbbi protokol kayıtlarını tutmak ve tıbbi tetkiklere ilişkin sonuçları raporlamak,
- Hasta çıkış özetleri ve ameliyat raporlarını yazmak, hastalık ve ameliyatları uluslararası kodlama usullerine göre kodlayarak tasniflemek,
- Tıbbi istatistikle ilgili verileri derlemek, analiz etmek, sonuçları periyodik olarak ilgililere rapor etmek,
- Hasta dosyalarını, diğer belge ve raporları bilimsel metotlara uygun olarak arşivlemek ve randevu hizmetlerini düzenlemek,
- Tıbbi ünitelerdeki haberleşme ve yazışma hizmetlerini yürütmek,
- İlaç, tıbbi sarf ve genel sarf malzemelerinin temini ile ilgili yazışmaları yapmak ve malzeme temini işlemlerini takip etmek,
- Tıbbi ve genel demirbaşların temini, bakım onarımı ile ilgili yazışmaları yapmak, işlemleri takip etmek,
- Tıbbi dokümantasyon ve hasta dosyaları arşivindeki haberleşme ve diğer yazışma türlerini yürütmek,
- Genel sarf malzemelerinin teminine ilişkin, yazışmaları yapma, malzeme temini işlemlerini takip etmek, genel demirbaşların temini ve bakım onarımı ile ilgili yazışmaları yapmak ve işlemleri takip etmek.

Önceki Öğrenmenin Tanınması
Siverek Meslek Yüksekokulu yaşam boyu öğrenme ilkesini esas alarak, daha önce bir başka kurumda alınmış dersleri tanır ve bu derslerin öğrenme çıktıları Üniversitesi’nde kayıtlı programınkilerle uyumlu olduğu takdirde mezuniyet kredisinden muaf tutar. Öğrenme çıktılarının uyumu ve muafiyet konularına Yüksekokul Kurulu tarafından ilgili yasa ve yönetmeliklere uygun olarak karar verilir.
Kayıt ve Kabul Şartları
Öğrenciler, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezinin (ÖSYM) yapmış olduğu Temel Yeterlilik Testi (TYT) sonucuna göre kabul edilirler. ÖSYM tarafından düzenlenen Temel Yeterlilik Testi (TYT) sınavında 150 ve üzeri puan alan adayların tercih sıralamasına göre yerleştirme işlemleri yapılmaktadır.
Mezuniyet Şartları, Ölçme ve Değerlendirme
Tıbbi Dokümantasyon Programı, 2 yıllık bir yükseköğretim programıdır. Öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve sınavlara girebilmesi için de derslerin en az % 70`ine, uygulamaların ise en az % 80`ine devam etmiş olması gerekmektedir. Öğrenciler her yarıyılda (güz ve bahar) her ders için ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulur. Başarı notuna ara sınavının katkısı % 40, yarıyıl sonu sınavının katkısı ise % 60 şeklindedir. Ara sınav ve yarıyıl sonu sınav notları 100 puan üzerinden değerlendirilir. Öğrencinin bir dersten başarılı sayılabilmeleri için AA, BA, BB, CB ve CC harf notlarından birini alması gerekmektedir. DC ve DD notları şartlı başarılı notlardır. Öğrencinin DC veya DD notunu aldığı bir dersten başarılı olması için yarıyıl/yıl not ortalamasının en az 2.0 olması gerekmektedir. Öğrencilerin başarılarının değerlendirilmesinde esas alınan not sistemi, aşağıda belirtilen dereceler ve harfler ile ifade edilmektedir:
Puan | Harf Notu | Katsayı | Başarı Durumu |
90-100 | AA | 4.00 | Başarılı |
85-89 | BA | 3.50 | Başarılı |
75-84 | BB | 3.00 | Başarılı |
70-74 | CB | 2.50 | Başarılı |
65-69 | CC | 2.00 | Başarılı |
60-64 | DC | 1.50 | Şartlı Başarılı |
55-59 | DD | 1.00 | Şartlı Başarılı |
50-54 | FD | 0.50 | Başarısız |
00-49 | FF | 0.00 | Başarısız |
Ayrıca öğrenciler yapmakla zorunlu olduğu 30 günü stajdan başarılı olmalıdır.
Meslek yüksekokulu diploması verilebilmesi için öğrencinin programda mevcut olan derslerin tümünü (120 AKTS karşılığı) geçmesi ve genel not ortalamasının en az 2.00 olması gerekmektedir. Mezuniyet genel not ortalaması 4.00 üzerinden hesaplamakta ve öğrenim durumu belgesi (transkript) üzerinde belirtilmektedir. Programdan başarılı bir şekilde mezun olanlar “Tıbbi Sekreter” unvanı almakta ve Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanında Ön Lisans derecesine sahip olmaktadır.
Sınav Yönetmelikleri, Değerlendirme ve Not Sistemi
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik programı süresince öngörülen program öğrenme çıktılarının elde edilip edilmediğini ölçmek için kullanılan yöntemler aşağıda belirtilmiştir. Ders üniteleri ile ilgili çıktılar ise ders tanımının yer aldığı kısımda final notlarına sağladığı katkı ile birlikte gösterilmiştir.
- Ara Sınav
- Final Sınavı
- Bütünleme Sınavı
- Telafi Sınavı
- Ödev Değerlendirme
- Rapor Sunma
- Bilgisayarla Sunum Yapma
Mezuniyet Sonrası Üst Programlara Geçiş
Ön Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan mezun öğrenciler ÖSYM tarafından düzenlenen Dikey Geçiş Sınavı (DGS)’ndan yeterli puan almaları durumunda üniversitelerin;
- İşletme
- Sağlık Yönetimi
İstihdam İmkânları
Mezun öğrenciler; özel ve kamuya ait sağlık kuruluşlarının klinik, poliklinik, laboratuvar, ameliyathane, acil servis gibi tıbbi birimlerin yanı sıra sağlık kurulu, hasta kabul, hasta dosyaları arşivi gibi idari birimlerde de görev yapmaktadır.
Sağlık Bakanlığı tarafından yapılan 2018 Haziran (2018/5) atamalarında 818’i önlisans mezunu olmak üzere toplamda 1.059 tıbbi sekreter alımı yapılmıştır. Sağlık hizmetlerinde yaşanan hızlı değişime paralel olarak, özel ve kamuya ait tüm sağlık kurum ve kuruşlarında bu programı bitiren kişilere yönelik talebin giderek artması ve mezunların geniş iş imkânlarına sahip olacağı düşünülmektedir.
Akademik Personel
Öğr.Gör. Hasan Celal BALIKÇI
Öğr.Gör. Semih BAŞ
Öğr.Gör. Sebahattin ARSLAN
BÖLÜM | SINIF | DANIŞMAN |
---|---|---|
Tıbbı Dokümantasyon ve Sekreterlik | 1.sınıf | Öğr.Gör. Semih BAŞ |
Tıbbı Dokümantasyon ve Sekreterlik | 2.sınıf | Öğr.Gör. Hasan Celal BALIKÇI |
BÖLÜM | PROGRAM BAŞKANI |
---|---|
Tıbbı Dokümantasyon ve Sekreterlik
|
Öğr.Gör. Semih BAŞ
|